søndag den 8. oktober 2017

Musvåger sætter Langelandsrekord!! Esben Eriksen


Kort Esben Eriksen
Det lugtede langt væk flere dage med blæst og så heldagsregn. Noget måtte ske. Jeg valgt ikke at køre sydpå i dag, da jeg tænkte at øen sikkert var mandsopdækket dernede. Jeg startede derfor ved Botofte Strand med at kratluske. Kl.09.00 begyndte jeg imidlertid at finde min kliktæller frem - til Musvåger.

De trak til at begynde med ind ved Botofte og nord for og det fortsatte de muligvis med, men da jeg så at vågerne næsten havde lavet en fast forbindelse mellem Tårs og Spodsbjerg kørte jeg sydpå. Jeg endte ved Illebølle, hvor jeg blev frem til kl. 15.00. Jeg talte 2916 frem til dette tidspunkt, men vågerne høvlede ind, da jeg var nødt til at køre. De våger jeg så tror jeg ikke er kommet på Ristinge nogle er måske, men alt overvejende så de ud til bare at trække vest, men der var lidt meget at holde øje med alene, når der samtidig også trak 63 lommer syd i stor højde og meget mere.

Heldigvis var der dækning på sydspidsen og Ristinge/Tryggelev Nor. Herfra meldes om henholdsviv 1126 og 4170 som de største tal. Næppe samme fugle. Lagt sammen med de 2916 fra Spodsbjerg giver det en dag på 8.212 Musvåger. Men, men Falsterbo lukkede 16.600 ud i dag (Ny rekord), så vi fandt kun halvdelen på denne Megadag, hvor vi kunne have brugt 30 mand til at tælle fra nord til syd.
På kortet har jeg vist, hvor mine fugle kom fra. Iøvrigt kan nævnes Rød Glente 1 (Ristinge havde 17), Spurvehøg 28, Fiskeørn 1, Vandrefalk 1, Blå Kærhøg 2 og Dværgfalk 2. Jeg så ingen Fjeldvåger mod 4 ved Tryggelev/Ristinge.

Se DOFBasen, hvor det er sjovt, at der egentlig er sammenfald hos os alle med små tal alle andre rovfugle.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar